Utviklet av Prege
Hæhre fortsetter den gode produksjonen i prosjektet. I august ble siste salve i prosjektets korteste tunnel Grubbåstunellen avfyrt. Dermed er det gjennomslag i samtlige tunneler, og tunneldrivingen i prosjektet er ferdigstilt. I begynnelsen av september ble siste dekkestøp på Vollselvbrua støpt, og sist uke ble kantdragerne ferdigstilt. Vollselvbrua er prosjektets største bru, med total lengde 360 m.
– Vi har arbeidet med brua i 1 ½ år. Siste dekkestøp er en stor milepel i denne delen av prosjektet, forteller delprosjektleder André Bakken. Siste dekkestøp var på 160 m lang, og 530 m³. Dekkestøpen gikk veldig bra, først og fremst grunnet et godt samarbeid fra alle parter.
Når brua er ferdigstilt, vil arealene rundt og under brua i hovedsak bli tilbakeført til opprinnelig stand. Dermed er naturinngrepene minimert, noe som er positivt for nærmiljøet og prosjektet generelt.
Det er nå utført ca 65% av arbeidene, gjenstår det fortsatt mye og tidkrevende arbeider som vegoverbygning, grøfter, skilt, elektro samt en omfattende testperiode før vegen kan åpnes.
Kontraktens sluttfrist for ferdigstillelse er 01.07.2027, men prosjektet har som målsetting å ferdigstille E6 klar for trafikk til 1. desember 2026.
Mens arbeidene på E6 Kvithammar-Åsen fortsetter, pågår planleggingsarbeidet for neste prosjekt. Kontrakt for samhandlingsfasen i E6 Ranheim – Sveberg er signert, og prosjektorganisasjonen er etablert på Svebergtunet, sammen med Nye Veiers organisasjon.
– Samhandlingen er planlagt å vare i ca. seks måneder, fra august 2024. I samhandlingen vil vi gjøre oss kjent med prosjektet, hva som er utført tidligere og planlegge resterende arbeider. I løpet av samhandlingsfasen skal vi komme med tilbud på gjenstående arbeider, og inngå kontrakt for utførelsesfasen, sier prosjektdirektør Trond Simensrud.