Utviklet av Prege
Arrangementet samlet ansatte fra ulike deler og roller i organisasjonen for å lære, teste og konkurrere i hvordan kunstig intelligens kan brukes i den praktiske arbeidshverdagen.
– Vi investerer i folka våre, og kunstig intelligens er et tydelig satsingsområde for hele konsernet. Teknologien gir oss nye verktøy og dypere innsikt for å jobbe sikrere, mer effektivt og med høyere kvalitet. Vår ambisjon er å være blant de fremste i bransjen på å ta i bruk ny teknologi – og denne samlingen er et konkret steg i den retningen, sier konsernsjef Anders Høiback i Infra Group.
I løpet av to intensive dager ble deltakerne delt inn i tverrfaglige lag som konkurrerte om å løse realistiske utfordringer knyttet til planlegging og gjennomføring av et større infrastrukturprosjekt. Gjennom bruk av KI-verktøy, dataanalyse og kreativ problemløsning ble deltakerne utfordret til å finne praktiske løsninger som kan gi verdi i den daglige driften.
– Jeg har jobbet mange år i anleggsbransjen, og jeg har benyttet konsernets KI-verktøy en stund allerede. Etter å ha deltatt på samlingen har jeg virkelig fått økt forståelse, inspirasjon og motivasjon, sier Magnus Askeland som jobber som prosjektleder i Isachsen Anlegg.
KI-samlingen ble ledet av komiker og programleder Håvard Lilleheie, som sørget for energi, humor og driv gjennom hele arrangementet. Samtidig fikk deltakerne tett oppfølging fra konsernets egne fagfolk innen digitalisering. – Et sentralt mål med samlingen er å utvikle superbrukere – ansatte som får kompetanse og inspirasjon til å drive læring videre ut i prosjektene. Videre skal erfaringene vi gjør oss fra KI-Hackathon og andre tiltak innenfor kunstig intelligens bidra til konkrete forbedringer i både prosjektplanlegging, utførelse og kunnskapsutnyttelse på tvers av selskapene i konsernet, sier Eirik Strander som er direktør for IT og digitalisering i Infra Group.
Infra Group ser på kunstig intelligens som et strategisk satsingsområde for å styrke konkurransekraft og lønnsomhet i årene som kommer.
– Dette handler ikke bare om teknologi – det handler om mennesker, kultur og læring. Vi skal bygge en organisasjon som er nysgjerrig, fremoverlent og trygg i bruken av digitale verktøy. Det er slik vi skal sikre at vi også i fremtiden er blant de beste i bransjen, avslutter konsernsjef Anders Høiback.